1. Zahtev za dobijanje Lokacijskih uslova - podrazumeva pribavljanje lokacijskih uslova elektronskim putem čiji je sastavni deo idejno rešenje, katastarsko-topografski plan, kopija plana i izvod iz lista nepokretnosti. Zahtev se podnosi putem aplikacije CEOP nadležnoj opštinskoj službi koja izdaje Lokacijske uslove. Nadležna institucija (opštinska služba) koja je primila podnetu dokumentaciju u obavezi je da od javnih preduzeća (imaoca javnih ovlašćenja - vodovod i kanalizacija, elektrodistribucija, toplana...) pribavi uslove za projektovanje. Ako je predata dokumentacija potpuna (u skladu sa uslovima javnih preduzeća) nadležna institucija izdaje lokacijske uslove.
Sve navedeno zvuči vrlo jednostavno, ali u praksi nije tako, zbog toga što je potrebno nekad dokumentaciju dopuniti. Značajno je to što nadležne institucije sada imaju zakonski rok u kome moraju dostaviti odgovor podnosiocu zahteva. Praćenje ovog procesa je daleko jednostavnije putem elektronske aplikacije, kako za nas koji vodimo ovu dokumentaciju kroz sam postupak, tako i za Investitora koji blagovremeno dobija obaveštenja o tome u kojoj je fazi njegov konkretan zahtev. Ovo su osnovne informacije o navedenom postupku pribavljanja lokacijskih uslova, a svakako vam preporučujemo da detaljnije pročitate o ovom postupku na ovom LINKU.
2. Zahtev za dobijanje građevinske dozvole – Kako bi ste mogli da podnesete zahtev za dobijanje građevinske dozvole neophodno je da projektanti za vas pripreme projekat za građevinsku dozvolu. Projekat za građevinsku dozvolu (PGD) ne čini samo arhitektonski projekat. Kada je projekat porodične kuće u pitanju Projekat za građevinsku dozvolu sadrži:
- Arhitektonski projekat
- Projekat konstrukcija
- Projekat vodovoda i kanalizacije
- Projekat elektro instalacija
- Projekat termomašinskih instalacija
- Elaborat energetske efikasnosti
Kako bi ste skratili vreme neophodno za odabir odgovarajućih projektanata, već smo napomenuli da je najefikasnije da kroz zahtev za ponudu arhitekti potražite objedinjenu uslugu jer svaki arhitekta ima saradnike sa kojima već neko vreme sarađuje i komunikacija na samom projektu će biti brža i jednostavnija.
Onog momenta kada ste angažovali projektante za izradu Projekta za građevinsku dozvolu (PGD) izuzetno je važno da im prosledite odgovarajuće podatke i informacije.
Ulazni podaci za izradu projekta čine:
- Lokacijski uslovi
- Tehnička informacija javnih preduzeća (vodovod i kanalizacija, struja, grejanje)
- Geodetski snimak
- Kopija plana
- List nepokretnosti
Podvući ću još jednom (pošto je ovo najčešća nedoumica svakog kome je neophodna projektna dokumentacija).
Projekat za građevinsku dozvolu (PGD) ne čini samo arhitektonski projekat.
U trenutku kada je dokumentacija kompletirana/završena i pored elektronske forme priprema se i u štampanom formatu.
Tehnička kontrola projektne dokumentacije je takođe sastavni deo građevinske dozvole, ako je projektant tokom izrade nešto propustio da napiše ili tehnički prikaže kontrola će upozoriti kako bi se nepravilnosti otklonile.
Dokumentacija koja je pripremljena kao tehnička kontrola projektne dokumentacije posebno se pakuje u svesku pod nazivom Izvod iz projekta za građevinsku dozvolu.
Ovako spremna dokumentacija u elektronskom obliku prilaže se u elektronskom zahtevu za građevinsku dozvolu.
Ovo su osnovne informacije o navedenom postupku pribavljanja građevinske dozvole, a svakako vam preporučujemo da detaljnije pročitate o ovom postupku na ovom LINKU.
3. Prijava izvođenja radova - Važno je da napomenem, u momentu kada dobijete građevinsku dozvolu neophodan je još jedan korak a to je prijava izvođenja radova (prijava gradilišta) u roku od osam(8) dana. To je takođe elektronski zahtev putem portala CEOP kojim zvanično otvarate gradilište i definišete datum početka izvođenja radova i datum završetka izvođenja radova tako da možete formirati gradilište i otpočeti gradnju.
Ovim se priča ne završava jer i tokom gradnje je potrebno uredno voditi dokumentaciju kako bi ste u momentu završetka objekata mogli da izvršite uknjižbu. Tako da već nakon izgradnje temelja pokrećete elektronski postupak za prijavu izgrađenih temelja (izvođač radova će to najbolje znati da pripremi za vas) a ukoliko gradite u samostalnoj režiji svakako se obratite da elektronske postupke putem centralne evidencije objedinjenje procedure vaš arhitekta vodi za vas.
Nakon završetka objekta u konstruktivnom smislu (kada stavite objekat pod krov) takođe je važno da putem elektronskog postupka prijavite i završetak objekta u konstruktivnom smislu. Zatim predzadnji postupak koji je važan, prijava priključenja objekta na infrastrukturu (struja,voda,kanalizacija,grejanje) i poslednji zahtev u elektronskom postupku je zahtev za upotrebnu dozvolu.
Time ste kompetirali izgradnju ne samo fizički već i papirološki što vam nesmetno omogućava da vaša nekretnina ima odgovarajuću vrednost na tržištu nekretnina.
I za kraj, naglasiću još jednom. Izuzetno je važno da i tokom gradnje pratite papirološki izgradnju vašeg objekta, pogotovo sada kada se ovi postupci odvijaju elektronski i oslobođeni ste obilaženja raznih šaltera i institucija, kako bi vaša nekretnina dobija zasluženi status na tržištu nekretnina.